اگر به شما بگویم با ۳۵ هزار تومان می‌توانید یک بیلبورد اجاره کنید باور می‌کنید؟

قطعا جواب شما خیر است؛ اما من برای شما یک بیلبورد ۳۵ هزار تومانی دارم. هدایای تبلیغاتی مانند تقویم‌های رومیزی از جمله روش‌های تبلیغاتی هستند که علاوه بر پربازده بودن، به‌صرفه هم هستند. در سال ۱۴۰۲ شما می‌توانید با ۳۵ هزارتومان یک تقویم با لوگو و نام برندتان تهیه کنید.

استفاده از این گونه هدایای تبلیغات می‌تواند کسب‌و‌کار شما را به فروش زیادی برساند. مزیت هدایای تبلیغاتی بسیار است ما در این مقاله قصد داریم شما را با مزیت هدایای تبلیغاتی آشنا کنیم و نکاتی را درباره‌ی استفاده از آن‌ها با شما به اشتراک بگذاریم. تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

هدیه تبلیغاتی چیست؟

بیایید نگاه کوتاهی به مفهوم هدیه تبلیغاتی بیندازیم. اگر سرتان را دور اتاق یا محل کارتان بچرخانید احتمالا یک هدیه یا محصول تبلیغاتی به چشمتان می‌خورد. محصولی که احتمالا دارای یک لوگو یا شعار برند است و آن را از طرف شرکتی هدیه گرفتید. در دنیای مدرن امروزی این محصولات در میام مردم رواج پیدا کردند و بسیار محبوب هستند.

تاریخچه هدایای تبلیغاتی به سال ۱۸۰۰ برمیگردد و در ابتدا از آمریکا آغاز شده است. بیشتر از این درباره تاریخ صحبت نمی‌کنیم؛ چرا که نیازی از شما را حل نمی‌کند. هدایای تبلیغاتی محصولاتی سفارشی‌سازی شده برای شرکت‌ها هستند که معمولا با هدف تبلیغات یک کسب‌و‌کار به افراد اهدا می‌شود.

هدایای تبلیغاتی می‌تواند شامل محصولاتی مانند محصولات اداری یا لوازم خانگی و… باشد؛ در واقع تنوع زیادی وجود دارد. شما می‌توانید هر محصولی را به‌عنوان هدیه تبلیغاتی برای کسب‌و‌کارتان شخصی‌سازی کنید. برای مثال در نوبل‌گیفت بیش از ۲۰۰۰ هدیه تبلیغاتی از دسته‌بندی‌های مختلف وجود دارد.

هدایای تبلیغاتی تبدیل به یک روش تبلیغات محبوب برای سازمان‌ها تبدیل شده است و در حال حاضر بازاری با ارزش ۲۳ میلیارد دلار در جهان دارد. استفاده از هدایای تبلیغاتی روش مناسبی برای تبلیغات است. در ادامه به مزیت هدایای تبلیغاتی می پردازیم.

مزایای هدایای تبلیغاتی چیست؟

به‌طور کلی هدایای تبلیغاتی کمک می‌کنند تا لید و فروش کسب‌و‌کارتان را افزایش دهید، مشتریان را وفادار کنید و… اما مزیت هدایای تبلیغاتی تنها محدود به این مورد نمی‌شود. در ادامه ۵ مزیت هدایای تبلیغاتی را با شما به اشتراک گذاشتیم.

هزینه اندک تبلیغات با هدایای تبلیغاتی

هدیه دادن یک ماگ، ست اداری یا تقویم رومیزی می‌تواند راه کم هزینه‌ای برای بازاریابی سازمان‌های کوچک باشد. کسب‌و‌کار‌های کوچیک نمی‌توانند هزینه‌های زیادی صرف تبلیغات و کمپین‌هایی مانند کمپین ۳۶۰ درجه کنند؛ اما آن‌ها می‌توانند با استفاده از روش‌های ارزان مانند هدایای تبلیغاتی به اهداف بازاریابی خود دست پیدا کنند.

هدایای تبلیغاتی معمولا جلوی چشم مشتریان هستند و این یعنی چندین ماه تبلیغ مداوم با هزینه‌ای بسیار کم. شما می‌توانید با هزینه‌های کم یک بیلبورد تبلیغاتی مانند تقویم رومیزی داشته باشید. علاوه بر این‌ها شما می‌توانید با استفاده از هدایای تبلیغاتی کمپین‌های تبلیغاتی دهان به دهان به‌صرفه‌ای ایجاد کنید. باید به این آمار اشاره کنم که از هر ۱۰ نفر ۶ نفر آن‌ها هدایای تبلیغاتی را تا دو سال نگه می‌دارند.

می‌توانیم بگوییم یکی از مهم‌ترین مزیت هدایای تبلیغاتی هزینه به‌صرفه آن است.

بیشتر بخوانید:  نقش هدایای تبلیغاتی در برندینگ

قابل لمس بودن هدایای تبلیغاتی

دیگر مزیت هدایای تبلیغاتی که بسیار مهم است، قابل لمس بودن آن است؛ در واقع منظور از قابل لمس بودن، فیزیکی بودن آن هدیه است. این قابلیت به چند دلیل باعث می‌شود که یک مزیت محسوب شود:

تعامل بیشتر: از آن رو که هدایای تبلیغاتی قابل لمس هستند، قاعدتا حس‌های مختلفی از انسان را درگیر می‌کنند. این باعث می‌شود انسان تعامل بیشتری و بهتری نسبت به هدیه داشته باشد. در نهایت این موضوع اثرگذاری بیشتری بر مخاطبان دارد.

ارتباط احساسی: اهدای یک هدیه فیزیکی مانند یک کیف چرم می‌تواند ارتباطات احساسی مختلف میان برند و مشتری ایجاد کند. برای مثال حس تعلق میان هدیه برند و مشتری ایجاد می‌شود یا مشتری به‌طور کامل حس قدردانی و احترام کسب‌و‌کار را دریافت می‌کند.

به‌یادماندنی: محصولات قابل لمس و فیزیکی اثری ماندگار‌تر در ذهن مخاطبان دارند. یک ماگ یا خودکار می‌تواند کسب‌و‌کار شما را به‌خوبی در ذهن مشتریان ماندگار کند.

کاربردی بودن: مزیت هدیه تبلیغاتی فیزیکی در این است که همواره مورد استفاده مشتری قرار می‌گیرد. اگر خلاقانه یک هدیه کاربردی اهدا کنید، مشتری بار‌ها از آن استفاده می‌کند و مدام به یاد برند شما میوفتد.

آشنایی مشتری با برند با هدایای تبلیغاتی

هدایای تبلیغاتی به‌اندازه زیادی به بهبود آگاهی از برند کمک می‌کند. برای مثال هدایای تبلیغاتی به‌دلیل کاربردی بودنشان همیشه مورد استفاده هستند و شما با درج لوگو و نام برند روی هدایا همیشه جلوی چشم مشتری خواهید بود. در نتیجه هر زمان که مشتری با هدیه مواجه می‌شود، یاد برند شما میوفتد.

از طرف دیگر مشتریان با استفاده از هدایای تبلیغاتی مانند یک بیلبورد متحرک عمل می‌کنند. برای مثال اگر تیشرت هدیه دهید افراد آن تیشرت‌ها را می‌پوشند و به مکان‌های مختلفی می‌روند. در نتیحه افراد دیگری هم از وجود برند شما آگاه می‌شوند. در مثالی دیگر استفاده از هدایایی مانند ماگ در سازمان‌ها هم همین عملکرد را دارد.

علاوه بر این‌ها هدایای تبلیغاتی، برند شما را در یاد مشتری نگه می‌دارند؛ چرا که معمولا هدایا در طولانی مدت مورد استفاده افراد قرار می‌گیرند و هر دفعه‌ای که از سراغ آن هدیه می‌روند با دیدن برند شما یادآور کسب‌و‌کارتان می‌شوند. به‌طور کلی مخاطبان با هدایای تبلیغاتی با برند شما آشنا می‌شوند.

تاثیر مستقیم روی فروش

دیگر مزیت هدایای تبلیغاتی تاثیر مستقیم بر فروش کسب‌و‌کار شما است. با استفاده از روش‌های مختلف و هدایای تبلیغاتی شما می‌توانید به افزایش فروش برند خود کمک به‌سزایی کنید. اجازه دهید به‌طور جزئی برایتان شرح دهم.

احتمالا برای شما اتفاق افتاده که وقتی از یک مغازه یا کسب‌و‌کار خرید می‌کنید، در کنار خریدتان هدیه‌ای هم دریافت می‌کنید یا اگر به حد مشخصی خرید کنید برنده جایزه می‌شوید. استفاده از هدایای تبلیغاتی در این روش‌ها می‌تواند حس خوبی به مشتری منتقل کند، در نتیجه منجر به خرید مجدد آن از کسب‌و‌کار شما می‌شود. این کار به‌طور مستقیم روی افزایش فروش شما تاثیر می‌گذارد.

همچنین شما می‌توانید در کمپین‌های فروش هم از هدایای تبلیغاتی استفاده کنید. هدایای تبلیغاتی در کمپین‌ها می‌توانند به‌عنوان یک جایزه باشند و در مدت برگزاری کمپین به مشتریانی که از شما خرید می‌کنند داده شوند. این هدایا در کمپین‌ها محرکی برای مشتریان می‌شوند که برای خرید به شما رجوع کنند.

بیشتر بخوانید:  جذابترین انتخاب ها برای هدیه روز معمار

افزایش رضایت مشتریان

آخرین مزیت هدایای تبلیغاتی که در این مقاله می‌خواهیم درباره‌ی آن صحبت کنیم، افزایش رضایت و وفاداری مشتریان است. هدیه دادن فارغ از هدیه‌ای که به مشتریان داده می‌شود، عملی مورد پسند افراد است و می‌تواند به آن‌ها نشان دهد که کسب‌و‌کار شما از آن‌ها قدردانی می‌کند. انتقال حس قدردانی ارتباط خوبی میان مشتریان و برند ایجاد می‌کند که در نهایت منجر به وفاداری مشتریان می‌شود.

تنوع بالای هدایای تبلیغاتی کمک می‌کند که حتی رضایت بیشتری در مشتریان ایجاد کنید. شما می‌توانید بر اساس سابقه رفتاری مشتری که شامل خرید‌های آن می‌شود، علاقه‌مندی‌های آن را حدس بزنید. پس از این کار می‌توانید از میان هدایای تبلیغاتی، محصولاتی را انتخاب کنید که مطابق مشتریان‌تان هستند و احساس خوب بیشتری را به آن‌ها منتقل کنید.

در نهایت اگر برنامه‌ی جایزه دهی و تشکر از مشتریان را داشته باشید، هدایای تبلیغاتی یکی از بهترین روش‌ها هستند؛ زیرا حس تشکر و اهمیت زیادی را برای مشتریان دارند. این کار هم باعث افزایش رضایت و وفاداری مشتریان می‌شود.

تا اینجا به‌طور کامل درباره‌ی مزیت هدایای تبلیغاتی صحبت کردیم. در بخش بعدی می‌خواهیم به شما بگوییم که سازمان‌ها چگونه از هدایای تبلیغاتی استفاده می‌کنند.

کسب‌و‌کار‌ها چگونه از هدایای تبلیغاتی استفاده می‌کنند؟

پس از مزیت هدایای تبلیغاتی باید به نحوه استفاده از آن بپردازیم. روش‌های زیادی وجود دارد که با استفاده از آن‌ها می‌توان با اهدای هدایای تبلیغاتی فروش بیشتری کسب کرد. روش‌های متداول را در ادامه به‌طور خلاصه برایتان معرفی کردیم تا در صورت نیاز از آن‌ها استفاده کنید.

استفاده در رویداد‌ها و نمایشگاه‌ها

رویداد‌ها و نمایشگاه‌ها یکی از مکان‌هایی هستند که معمولا فرصت خوبی برای تبلیغات با هدایای تبلیغاتی‌اند. افراد زیادی از مخاطبان هدف شما در نمایشگاه‌ها حضور دارند، شما می‌توانید به افرادی که در غرفه شما حضور پیدا می‌کنند، هدایایی بدهید. این کار به آگاهی از برند کسب‌و‌کارتان کمک زیادی می‌کند.

همچنین برای افرادی که از قبل با برند شما آشنایی دارند و شما را می‌شناسند، یک یادگاری عالی محسوب می‌شود. با این کار می‌توانید برندتان را در یادشان ثبت کنید تا در آینده تبدیل به مشتریتان شود.

هدیه به مشتریان

به‌طور مفصل در بخش قبلی در این باره صحبت کردیم؛ اما به هر حال در این جا هم اشاره خلاصه‌ای می‌کنیم. هدیه دادن به مشتریان کسب‌وکار می‌تواند باعث ایجاد یک ارتباط خوب میان برند و آن‌ها شود. هدیه دادن به مشتری با روش‌های مختلفی انجام می‌شود. برخی از کسب‌و‌کار‌ها به‌عنوان جایزه و برخی دیگر برای قدردانی از مشتریان به آن‌ها هدیه می‌دهند.

هدیه دادن به مشتریان آن‌ها را تبدیل به مشتری وفادار می‌کند و این به‌طور مستقیم روی افزایش رضایت آن‌ها و افزایش فروش کسب‌و کار تاثیر می‌گذارد.

هدیه به کارکنان

اهدای هدایای تبلیغاتی یکی دیگر از استفاده‌های کسب‌و‌کار‌ها است؛ در واقع سازمان‌ها با اهداف مختلفی به کارکنان خود هدایایی می‌دهند. این هدایای تبلیغاتی می‌توانند پاداش و جایزه‌ی مناسبی برای کارکنان باشند و انگیزه آن‌ها را برای ادامه کار افزایش دهند؛ همچنین ارتباط خوبی بین کسب‌و‌کار و آن‌ها ایجاد می‌شود.

بیشتر بخوانید:  بهترین ایده ها برای هدیه روز دانشجو

موضوع دیگری که در این روش مورد اهمیت است، تبلیغ شما توسط کارکنانتان است. استفاده مداوم از هدایایی که به کارکنان اهدا کردید می‌تواند برند شما را در معرض دید دیگران قرار دهد. برای مثال تصور کنید کارمندانتان از لباس‌هایی که لوگوی شما روی آن‌ها است استفاده کنند.

استفاده در کمپین‌ها

یکی دیگر از استفاده‌های رایج، به کار بردن هدایای تبلیغاتی در کمپین‌های فروش و بازاریابی است. در کمپین‌های بازاریابی می‌توان از این هدایا به‌عنوان مشوق‌ها و عامل برای جذب لید استفاده کرد؛ همچنین هدایای تبلیغاتی کارکرد خوبی در کمپین‌های آگاهی از برند دارند.

علاوه بر این دادن هدایای تبلیغاتی در کمپین‌ها فروش هم بسیار متداول است. این جوایز می‌تواند مشتریان را مجاب به خرید از شما کنند. برای مثال فروشگاه دیجی‌کالا در یکی از کمپین‌های فروش خود، به مشتریانی که به‌اندازه سقف کمپین خرید می‌کردند، یک ماگ با لوگو خود هدیه می‌داد.

نکاتی که باید هنگام تهیه هدیه تبلیغاتی به آن توجه کنید

یک راهنمای کوتاه و خلاصه برای شما وجود دارد که اگر قصد خرید و اهدای هدایای تبلیغاتی می‌توانید از این نکات استفاده کنید.

  • هدیه کاربردی تهیه کنید: بسیار مهم است که هدیه‌ی تبلیغاتی یک محصول کاربردی باشد؛ چرا که مدام مورد استفاده افراد قرار می‌گیرد و با هر بار استفاده از آن یاد برند شما میوفتند. اگر هدیه کاربردی نباشد جای آن گوشه انباری است.
  • هدیه مطابق برندتان انتخاب کنید: خرید هدیه‌ای که مطابق برند‌تان باشد کمک به تقویت هویت برندتان می‌کند. سعی کنید چیزی مرتبط با کسب‌و‌کار خودتان هدیه دهید. برای مثال اگر یک شرکت دیجیتالی هستید، کادوی دیجیتال هدیه دهید.
  • هدایای خلاقانه انتخاب کنید: هدایای خلاقانه همیشه مخاطبان را تحت تاثیر قرار می‌دهد. یک ست قهوه‌ساز شاید تاثیر بیشتری نسبت به یک خودکار داشته باشد. در نتیجه انتخاب هدایای خلاقانه ایده‌ی بهتری است.
  • به کیفیت احترام قائل شوید: هدیه دادن به مشتریان نشانه‌ی قدردانی از آن‌هاست. به‌همین دلیل استفاده از محصولات باکیفیت به‌معنی این است که ما ارزش مشتری را می‌دانید و به آن‌ها احترام می‌گذارید.
  • به جیبتان توجه کنید: در نهایت همیشه باید حواستان به بودجه هدایای تبلیغاتی باشد. سعی کنید هدایایی انتخاب کنید که بسته به تعداد توانایی خرید آن‌ها را داشته باشید و تبلیغتان موفق باشد.

همین الان تبلیغات با هدایای تبلیغاتی را شروع کنید

هدایای تبلیغاتی به‌عنوان یک روش تبلیغات به‌صرفه، پربازده و راحت هستند که به کسب‌و‌کار شما کمک می‌کند افزایش فروش خوبی را تجربه کنید. در این مقال مزیت هدایای تبلیغاتی را برایتان به‌طور کامل شرح دادیم. درباره‌ی وفاداری مشتریان صحبت کردیم و در نهایت نحوه‌ی استفاده‌ی کسب‌وکارها از هدایای تبلیغاتی را به شما گفتیم.

یکی از بهترین محل‌های تبلیغات به وسیله هدایای تبلیغاتی رویداد‌ها و نمایشگاه‌ها هستند. برای بخش پایانی مقاله هم پنج نکته با شما به‌اشتراک گذاشتیم تا بهترین بازدهی را از هدایای تبلیغاتی دریافت کنید. امیدواریم این مقاله برای شما مفید بوده باشد. به‌نظر شما مزیت هدایای تبلیغاتی و کاربرد هدایای تبلیغاتی در چیست؟ در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید.