طبق گفته جویس.ام.روزنبرگ: «نمایشگاه های تجاری یکی از بهترین و اعجاب انگیزترین فرصت ها برای کسب و کارهای کوچک به منظور برقراری تماس ها، برقراری ارتباطات جدید، کسب مشتریان تازه و یافتن ایده های نوآورانه است.»
شرکت در نمایشگاه های تجاری فرصتی مناسب برای بازاریابی کسب وکارهای کوچک می باشد که می تواند صحنه ی بازی را برای تازه واردها مهیا کند و فضای مناسب و نسبتا ارزان برای تبلیغات و بازاریابی را در اختیار آنان قرار دهد. شرکت های تازه تاسیس و کوچک می توانند از ظرفیت های نمایشگاه برای بازاریابی نهایت استفاده را ببرند. این شرکت ها با حضوری متمایز از رقبا و استفاده از خلاقیت ها و ایده های جدید در بازاریابی و تبلیغات می توانند برندشان را بزرگتر از آن چه که هستند به مخاطبان نشان دهند.
دلایل متعددی برای حضور در نمایشگاه وجود دارد، که برخی از آن ها عبارتند از:
افزایش سطح فروش لحظه ای در فضای نمایشگاه
افزایش سطح سفارشات خرید مشتریان
ارتقای تصویر ذهنی مشتریان از شرکت و پدیدار ساختن نام و نشان تجاری در مقابل نگاه مشتریان
هدف گذاری بر مخاطبان خاص
تثبیت حضور شرکت در عرصه بازار
بهبود کارآیی و اثربخشی فعالیت های بازاریابی
رویارویی مستقیم با مشتریان، رقبا، و تامین کنندگان
جلب مشتریان جدید و بالقوه
معرفی کالاها و خدمات جدید شرکت
نشان دادن محصول جدید به شیوه ای که از سایر کانال های بازاریابی امکان پذیر نیست
جذب و استخدام توزیع کنندگان یا فروشندگان
آموزش به مخاطبان هدف شرکت
عرضه هدایای تبلیغاتی در غرفه های نمایشگاهی تاثیر چشم گیری بر میزان بازدید افراد از غرفه ی نمایشگاهی شرکت ها دارند. تحقیقات انجام شده نشان می دهد زمانی که شما برای بازدید از غرفه ی شرکت تان در نمایشگاه تجاری، برای گروهی از مخاطبین دعوت نامه ارسال می کنید این گروه بالاترین میزان بازدید از غرفه شرکت شما را تشکیل می دهند. همچنین نتایج به دست آمده نشان می دهد در شرایطی که به همراه دعوت نامه اولیه، هدیه ای تبلیغاتی ارسال شود، احتمال مراجعه افراد و تمایلشان برای بازدید از غرفه شما افزایش چشم گیری دارد. به علاوه افرادی که قبل، همزمان، و پس از بازدید از غرفه، هدیه ای به رسم یادبود از شرکت دریافت کرده بودند، بالاترین میزان تاثیرپذیری از حضور نمایشگاهی شرکت را داشته اند. حدود نیمی از این افراد تا مدت ها پس از پایان نمایشگاه، دریافت این دعوت نامه را بخاطر داشتند. در نهایت حدود 40 درصد از آنان نگرش مثبت و علاقه مندی خود را به محصولات و خدمات شرکت ابراز کردند.
طبق تحقیقات انجام شده توسط انجمن بین المللی هدایای تبلیغاتی، 71.6 درصد از بازدید کنندگانی که هدیه ای از غرفه ی شرکت در نمایشگاه دریافت می کنند، نام و اطلاعات مرتبط با محصولات شرکت را تا مدت ها پس از برپایی نمایشگاه در خاطر دارند. همچنین 76.3 درصد از بازدید کنندگان پس از دریافت هدیه ای تبلیغاتی، نگرش و دیدگاه های مثبتی نسبت به شرکت و محصولات آن یافته اند و این نگرش و در بلند مدت در خاطر آن ها حک شده است.
اجرای بازاریابی نمایشگاهی از 4 مرحله اصلی تشکیل شده است که به ترتیب عبارتند از : برنامه ریزی، آماده سازی، حضور، پی گیری. تامین هدایای تبلیغاتی موردنیاز، منظم کردن فعالیت های تبلیغاتی و هدایا به صورتی منسجم در مرحله ی آماده سازی، برای حضوری موفق در نمایشگاه انجام می شود. یکی از اشتباهات کلیدی که بسیاری از شرکت های حاضر در نمایشگاه در مرحله ی برنامه ریزی خود مرتکب می شوند، عدم توجه به فعالیت های ارتباطی با مشتریان بالقوه پیش از آغاز نمایشگاه، عدم ترغیب آن ها برای بازدید از غرفه و بی توجهی به مشوق ها برای افزایش تعداد بازدیدکنندگان است.

بیشتر بخوانید:  ایده‌های خاص برای هدیه روز دندانپزشک