وفاداری در فرهنگ لغت آکسفورد به معنای ثابت قدم بودن در پیمان و بیعت تعریف شده است. وفاداری واژه ای مثبت و دارای خصوصیت گریزان است و می تواند به کشور، دوستان، آرمان ها، خانواده و… باشد و برنامه های وفاداری با منطق تکرار یک عمل و تعداد دفعات وقوع در یک دوره می باشد.

در گذشته تمرکز شرکت ها بر افزایش سود از طریق فروش بیشتر محصولات و خدمات بود و توجه چندانی به رضایت مشتری و ایجاد تعهد عمیق در او، نمی شد. اما در چند دهه اخیر شرکت ها سعی در افزایش سهم بازار خود و به حداقل رساندن هزینه ها در منابع، تولید و عرضه دارند و بیشتر از قبل به مباحث مربوط به مشتری توجه می کنند.

امروزه بسیاری از سازمان ها و شرکت ها برنامه های خاص و جذابی را برای افزایش وفاداری مشتریان موجود در نظر می گیرند، زیرا نگهداری مشتریان فعلی نسبت به جذب مشتریان جدید به هزینه های کمتری را نیاز دارد. برنامه های وفاداری مشتریان بر اساس اهداف گوناگونی تدوین می شوند اما دو هدف عمده که بسیاری از برنامه های وفاداری دنبال می کنند به صورت زیر است.

هدف اول، ارتقا درآمد فروش از طریق افزایش فروش کالا یا خدمات
هدف دوم، ایجاد یک پیوند نزدیک تر بین نام تجاری و مشتریان فعلی و به وجود آوردن برنامه های حفظ مشتری
همان طور که اشاره کردیم برنامه های وفاداری می تواند بسیاری از اهداف جانبی دیگر را در غالب برنامه های پیشبرد فروش، ایجاد رسانه، روابط تجاری، روابط عمومی، ایجاد همبستگی و غیره را پوشش دهد.

وفاداری مشتری تعریف یکنواختی نداشته اما می تواند گفت تعهدی نگرشی، رفتاری و عاطفی است که مشتری را تشویق به خرید دوباره یک محصول و استفاده از یک خدمت خاص می کند.
در واقع وفاداری یک مفهوم درونی است که به باور، نگرش و رفتار افراد باز می گردد. البته عواملی نظیر نیاز، دسترسی، عادت خرید، ارزش، قیمت و کیفیت در رفتار خرید مشتری تاثیرگذار است که این تاثیرات زودگذر است.
مشتریان وفادار هزینه های تبلیغات، بازاریابی و جذب مشتریان جدید را کاهش داده و خود به تبلیغ می پردازند، که این امر باعث افزایش سود پایه و رشد درآمد در سازمان ها می شود.

بیشتر بخوانید:  ست مدیریتی چیست و چه کاربردی دارد؟

بیشتر بخوانید: سه روشی که در آن هدایای تبلیغاتی می تواند استراتژی بازاریابی را بهبود ببخشد

وفاداری نیز دارای انواع مخلتلفی است. 4 نوع از وفاداری به رسمیت شناخته شده، که عبارتند از:
وفاداری جعلی
وفاداری پنهان
وفاداری پایدار
وفاداری نهایی

در ادامه هر یک از این وفاداری ها را توضیح می دهیم:
1- وفاداری جعلی:
این نوع از وفاداری موقت و صرفا بر اساس راحتی مشتری یا پیشنهادهای ویژه و یا نفوذ افراد دیگر به وجود آمده و تا زمانی که اولین رقیب پیدا گردد وجود دارد.

2- وفاداری نهان یا پنهان:
این نوع از وفاداری مستلزم درجه ای از نگرش بالاتر مشتری نسبت به شرکت و نام تجاری است، تا حدی که رفتار خرید را تا حدودی تحت تاثیر قرار می دهد.

3- وفاداری پایدار یا گویا:
نوعی مطلوب از وفاداری عاطفی و شناختی است. در این حالت مشتریان با قدرت محصول را ترجیح داده و رفتار خرید مشتری کاملا تحت تاثیر قرار می گیرد. مشتریان وفادار با گذشت زمان، رفتار خود را حفظ کرده و طبق تحقیقات انجام گرفته این دسته از مشتریان با اعتقاد به نقص شناختی باعث توسعه محصول یا خدمت، و در دراز مدت باعث افزایش منفعت و رضایت خود می شود.

4- وفاداری نهایی:
نوعی امیدواری عاطفی ایجاد می کند و زمانی است که مصرف کننده یک محصول یا خدمت بدون توجه به هزینه ، دسترسی و کیفیت و تنها به دلیل نام تجاری خاص خریداری کرده و پس از مصرف کردن م چنان وفادار باقی مانده و خرید دوم و سوم را انجام می دهد.
در این حالت مشتری در حالت وفاداری احساسی است و خود را نزدیک تر و متعهد به سازمان می بیند و هزینه های خود را جهت جستجو و حین خرید ناخودآگاه کاهش می دهد. در این حالت مشتری حتی اشتباهات سازمان را می بخشد.

بیشتر بخوانید:  آشنایی تاثیر هدیه دادن

یکی از اقدامات سازمان ها و شرکت ها برای ایجاد اعتماد و افزایش وفاداری و رساندن مشتری به سطح وفاداری نهایی استفاده از هدایای تبلیغاتی است. کسب و کارها با توزیع گیفت های تبلیغاتی متناسب با برند خود باعث جذب مشتریان بالقوه و حفظ مشتریان فعلی می شوند و به یکی از اهداف اساسی خود که ایجاد وفاداری نهایی است، دست می یابند.
استفاده از هدایای تبلیغاتی لوکس برای برندهای بزرگ و معروف گزینه مناسبی است. البته در این

امر الزامی برای استفاده از هدایای تبلیغاتی ویژه و گران قیمت نیست، اما بهتر است اطمینان حاصل کنیم که هدایای تبلیغاتی که توزیع می کنیم با استانداردهای با کیفیت بالا و ترجیحا مارک تطبیق دارند.
مصرف کنندگان با هدایای تبلیغاتی با کیفیت ارتباط برقرار می کنند، این امر برای حفظ مشتریانی که برای اولین بار از محصولات ما خرید می کنند و در کنار آن یک هدیه تبلیغاتی می گیرند، کمک می کند.