ابتدایی ترین مفهوم استراتژی بازاریابی چنین است: «ابزارهایی برای دست یابی به هدف های کوتاه مدت و بلند مدت برگرفته از برنامه های بازاریابی و کسب و کار.» هدف نهایی کسب و کارها اغلب کسب درآمد و افزایش سطح فروش است. این هدف از طریق رشد تعداد مشتریان، افزایش تکرار خرید آن ها، یا افزایش میزان صرف هزینه از سوی هر مشتری در هر تعامل با شرکت تحقق می یابد.
در موسسات غیر انتفاعی و عام المنفعه، هدف های مالی وجود ندارد و تمرکز اصلی سازمان بر کسب داوطلبان بیش تر و دست یابی به قدرت روز افزون برای تحقق هدف های معنوی است. در این بخش از برنامه بازاریابی، استراتژی های کوتاه مدت و بلند مدت برای کسب مشتریان، افزایش حجم فروش و حفظ این مشتریان برای تحقق تکرار خرید آن ها مورد تاکید قرار می گیرد.

جذب مشتریان جدید
افزایش تعداد مشتریان از طریق جلب و جذب مشتریان جدید، بهبود سطح توصیه ی مشتریان فعلی به دیگران، تثبیت تکرار خرید در میان مشتریان محقق می شود. یکی از شیوه های جذب مشتریان جدید، ارائه هدایای تبلیغاتی برای ایجاد انگیزش و تشویق آن ها به خرید است. به عنوان مثال، یک شرکت تامین کننده تجهیزات اداری می تواند با ارسال کاتالوگی از محصولات خود برای مشتریان بالقوه، خود را به آن ها معرفی کند. از آن جا که احتمالا این مشتریان بالقوه، مدیران و صاحبان کسب و کار هستند، ارسال کلاسور یا یک کیف، هدیه تبلیغاتی مناسبی برای آن ها می باشد. از آن جا که رقابت در این صنعت نزدیک است، و قیمت تامین کنندگان با یکدیگر قابل مقایسه اند، دریافت یک هدیه مفید و مناسب می تواند آن ها را به تکرار خرید محصولات شما و سفارش مجدد به شما ترغیب کند؛ حتی اگر سطح قیمت کالای شما اندکی از رقبا بالاتر باشد، کسب مشتریان جدید از این طریق میسر است. زمانی که اولین سفارش از مشتری دریافت شد و محصولات و خدمات شما به شیوه ی موثر به آن ها ارائه شد، احتمال بازگشت این مشتری چندین برابر می شود.
با ارسال هدایایی برای خریداران جدید، قدردانی خود را به آن ها نشان داده و تعداد مشتریان خود را افزایش دهید.

بیشتر بخوانید:  هدایای تبلیغاتی چه سودی برای کسب و کارها دارند؟

حفظ مشتریان فعلی
متخصصان توافق دارند که: حفظ مشتری آسان تر و کم هزینه تر از جذب مشتری جدید است. آن دسته از مشتریانی که تجربه ی خوبی از تعاما=ل با شرکت دارند نه تنها به سوی شما باز می گردند بلکه، با توصیه محصولات و نام و نشان تجاری شما به دیگران کار را برای شما ساده تر می کنند. با به خاطر سپاری این نکته باید توجه داشته باشید که استراتژی بازار شما باید به گونه ای باشد که برنامه هایی را برای قدردانی و حمایت از مشتریان فعلی انجام دهید. ارسال هدایای تبلیغاتی با درج نام، لوگو و اطلاعات تماس با شرکت، به همراه یک نامه تشکر از مشتریان برای ارسال سفارش مجدد و قدردانی از وف داری آن ها، تاثیر باور نکردنی بر سطح فروش شرکت می گذارد. به این ترتیب، ایجاد تماس شخصی با مشتریان موجب قدردانی از آن ها می شود و تاثیرهای ماندگاری را بر جای می گذارد.
با اجرای برنامه های قدردانی، مشتریان فعلی خود را حفظ کنید.

برنامه های افزایش میزان توصیه ی مشتریان
از تبلیغات دهان به دهان می توان به عنوان یکی از موثرترین شیوه های افزایش تعداد مشتریان نام برد که بر اساس ارتباطات میان افراد شکل می گیرد. اغلب مردم از این که تجربیات خود از خرید محصولات و خدمات برندهای مورد علاقه خود را به اشتراک بگذارند هیجان زده می شوند. بنابراین زمانی که خانواده، دوستان و یا نزدیکان از مزیت های محصولات یا خدمات شرکت یا سازمانی می گویند یکی از بهترین شیوه ها برای تبلیغ محصولات و خدمات شرکت است. برای اجرای چنین برنامه هایی بهتر است اگر مشتری جدیدی به توصیه ی مشتری ای قدیمی به شما مراجعه کرده است در ازای سفارش او هدایای تبلیغاتی مناسب با کسب و کار خود و همچنین مناسب با سطح مشتری را به او تقدیم نمایید تا هردو مشتری را به ادامه این امر ترغیب نمایید.

بیشتر بخوانید:  نکاتی که در خرید پاور بانک تبلیغاتی باید به آن‌ها توجه کنیم

افزایش صرف هزینه از سوی مشتری در هر معامله
با در نظر گرفتن هدایای تبلیغاتی می توانید میزان مبلغ هزینه شده از سوی مشتری را در هر معامله افزایش دهید و درآمدهای خود را به چندین برابر افزایش دهید. بدین صورت که با در نظر گرفتن هدایای تبلیغاتی در ازای خرید به مقداری مشخص، خریدار ترغیب می شود که مقدار خرید خود را در هر معامله افزایش دهد تا بتواند از هدیه رایگان شما استفاده نماید. این افزایش در مقدار معامله حتی اگر اندک باشد باز هم تاثیر چشم گیری در افزایش در آمدهای شرکت دارد.
این روش در نهایت باعث سود هر دو طرف می شود؛ بدین صورت که هم نیاز مشتری برطرف شده و نیز هدیه مورد علاقه خود را دریافت کرده است و هم شما به عنوان فروشنده به هدف خود که فروش بیشتر است، دست یافته اید.

«برگرفته از کتاب فروشندگان خاموش»