امروزه ديگر رضايتمندي مشتريان كافي نبوده و شركت‌ها، سازمان‌ها و بانك‌ها نبايد فقط به رضايتمندي مشتريانشان دلخوش باشند. آنها بايد با برقراري روابط بلندمدت و متقابل با گروه‌هاي ذينفع، وفاداري مشتريان و در نتيجه سهم بازار و سودآوري بيشتري را به دست آورند.

هديه و نه جايزه يا اشانتيون

نكته كليدي اين است كه اين هديه بايد غيرمنتظره (بدون وعده‌هاي قبلي) باشد و مشتري بتواند در ذهن خود دليلي اين موضوع را يكي از دو ويژگي “خريد‌خوب” يا “همكاري طولاني‌مدت” بيابد. البته فرستادن اين هدايا هيچ انتظاري را براي ناشران به وجود نمي‌آورد، ولي مسلما رابطه‌اي صميمي بين آنها و خريداران پديدار مي‌شود. برخي از شركت‌ها برنامه‌اي با عنوان “وفاداري” را براي مشتريان خود اجرا مي‌كنند. اين برنامه شامل دادن امتياز به خريدهاي مشتري و تراكنش‌هاي كارتي وي است كه در مقاطع زماني معين به مشتريان سودآور شركت هدايايي داده مي‌شود.

روش ديگري كه سازمان را در خاطر مشتريان زنده نگه مي‌دارد، استفاده از هداياي خاص و غير معمول است. مدير يك مؤسسه انتشاراتي در نيويورك، براي مشتريانش يادداشت‌هاي تشكرآميز همراه با يك اسباب‌بازي مي‌فرستد! او مي‌گويد:” همه مشتريان ما يك اسباب‌بازي هديه مي‌گيرند و با ديدن آن واقعاَ هيجان‌زده مي‌شوند.

به كار بردن اين روش تغيير زيادي در شغل من ايجاد كرده است.“ شكايت‌ها و انتقادات مشتريان بانك، هدايايي هستند كه نكات قابل توجهي را گوشزد مي‌كنند. لذا بهتر است از مشترياني كه از سازمان انتقاد مي‌كنند به نحو مقتضي تشكر شود زيرا تحقيقات نشان مي‌دهد كه اكثر مشتريان ناراضي مي‌توانند به خود زحمت انتقاد كردن ندهند و به سادگي موجودي‌شان را برداشت نموده و به جاي ديگري بروند. هديه دادن به كاركنان سازمان نيز از جايگاه ويژه‌اي برخوردار است. زيرا ارزش یک سازمان به سرمايه‌هاي آن وابسته است.

بیشتر بخوانید:  تاثیر هدایای تبلیغاتی در ارتقا برند

هدایای تبلیغاتی راه عالی برای ابراز قدردانی از مشتریان وفادار و کارکنان متعهد و ایجاد روابط عمیق‌تر با مشتریان جدید است. این هدایا روحیه کارکنان را بهبود می‌بخشند و انگیزه و رضایت آنان را حفظ می‌کنند. از این رو استراتژی ارائه هدیه تبلیغاتی، بهترین شیوه بازاریابی برای مشتریان داخلی (کارکنان) و مشتریان خارجی (مشتریان) است.

این هدایا به مشتریان کسب و کار محدود نمی‌شود و راهی برای ابراز قدردانی از کارکنان سخت‌کوش شما محسوب می‌شود. این هدایا می‌توانند روحیه، انگیزه و اخلاق کاری کارکنان را افزایش دهند و وسیله‌ای برای برنامه‌ریزی برنامه‌های تشویقی باشند.

اگر می‌خواهید از مزایای هدیه تبلیغاتی بهره‌مند شوید،‌‌ لازم است برای برنامه‌ریزی و اجرای این استراتژی، سه اصل مهم زیر را در نظر بگیرید.

زمان‌بندی ارائه هدایا

معمولا شرکت‌ها محبوب‌ترین زمان برای ارائه هدایای تبلیغاتی، را فصل تعطیلات تصور می‌کنند. اما این دیدگاه صحیح نیست. منتظر ماندن کارکنان و مشتریان برای فرا رسیدن تعطیلات می‌تواند از رضایت آنان بکاهد.

اگر می‌خواهید متفاوت باشید، کارکنان و مشتریان خود را شگفت زده کنید و از مزایای هدیه تبلیغاتی حداکثر استفاده را ببرید، منتظر فرا رسیدن فصل تعطیلات نمانید. به بهترین زمان‌های تصادفی که می‌توانید هدیه بدهید، فکر کنید تا لذت ببرید و واقعا تاثیرگذار باشید. همچنین در طول سال یک سری هدایا را برای تقدیر و تمجید بیشتر از کارکنان خود انتخاب کنید.

قرار نیست که در این مسیر،‌ هدایای بیش از حدی را به مشتریان و کارکنان خود تقدیم کنید. یک راه آسان برای تعیین زمان‌بندی هدایا این است که دلیل هدیه دادن به مشتری را در نظر بگیرید و متناسب با آن اقدام نمایید. به عنوان مثال برای مشتریانی که بیشتر از یک حد مشخص خرید می‌کنند،‌ تخفیف یا هدیه تبلیغاتی را ارائه دهید.

بیشتر بخوانید:  ۱۰ پیشنهاد خرید کادو رسمی برای آقایان

تزیین و بسته بندی هدایای تبلیغاتی

شیوه تزئین و بسته‌بندی هدیه تبلیغاتی خود را در نظر بگیرید. توجه داشته باشید که اگر روی هدایای تبلیغاتی، آرم شرکت خود را درج کنید، از تاثیر هدیه خود بر مشتری و کارمند می‌کاهید. مشتریان و کارمندان شما خواهان هدیه‌هایی هستند که واقعا برای قدردانی از آن‌ها تهیه شده‌اند، نه برای تبلیغات و نمایش نام تجاری.

اگر واقعا می‌خواهید یک هدیه تاثیرگذار را به مشتریان داخلی و خارجی خود تقدیم کنید، مطمئن شوید که هیچ نشانی از آرم یا نام شرکت را روی آن چاپ نکرده‌اید. هدایای زیادی وجود دارد که می توانید با نام یا لوگوی مشتری خود شخصی‌سازی کنید.

تخصیص بودجه برای هدایای تبلیغاتی

برنامه‌ریزی مالی برای ارائه هدایای تبلیغاتی ضروری است. حتی اگر هدیه تبلیغاتی شما ارزان قیمت باشد؛ خرید آن‌ها در حجم زیاد برای ارائه به عموم،‌ هزینه‌های هنگفتی را به بار می‌آورد. پیش از هرگونه اقدام، درباره تعداد هدایا و قیمت آن‌ها تصمیم‌ بگیرید و طبق برنامه عمل کنید.