نمایشگاه مکانی است که در آن ارائه کنندگان و بازدید کنندگان جهت داد و ستد اطلاعات، نوآوری ها، اختراعات و همچنین معرفی و آشنایی با کسب و کارهای مختلف، با یکدیگر روبرو می شوند. نمایشگاه ها انواع مختلفی دارند که در زیر به چند مورد از آن ها اشاره می کنیم:

  • بازار (بازار مکاره)
  • نمایشگاه های محلی
  • نمایشگاه های منطقه ای
  • نمایشگاه های ملی
  • نمایشگاه های بین قاره ای
  • نمایشگاه های بین المللی عمومی
  • نمایشگاه های بین المللی تخصصی
  • نمایشگاه های بین المللی اطلاعاتی
  • نمایشگاه های اختصاصی کشورها
  • نمایشگاه های مجازی

نمایشگاه بازرگانی معروف ترین نوع نمایشگاه است که در آن شرکت های فعال در یک صنعت خاص می توانند تازه ترین دستاوردها، ساخته ها، فرآورده ها، کالاها و خدمات خود را در برابر دید بازدیدکنندگان قرار دهند و از تازه ترین یافته ها و کنش های رقبای خود آگاه شوند و همچنین فرصت ها و ایده های نوین و روندهای بازار را بررسی کنند. این نمایشگاه های تخصصی معمولا تنها برای برخی از بازدیدکنندگان باز می باشند و در بیشتر مواقع تنها خبرنگاران رسانه ها و نمایندگان شرکت ها می توانند در آن ها حضور داشته باشند که این نوع از نمایشگاه های بازرگانی در دسته‌ی نمایشگاه «ویژه متخصصان» قرار می گیرند. اما برخی از این نمایشگاه ها برای عموم مردم نیز باز می باشند و همه افراد می توانند از این نمایشگاه ها بازدید نمایند که به این نوع از نمایشگاه های بازرگانی «همگانی» می گویند.

همه ما می دانیم حضور در نمایشگاه ها به ویژه نمایشگاه های بین المللی از مهم ترین و موثرترین ابزار بازاریابی هستند، به خصوص حضور در نمایشگاه های بین المللی که مانند یک کانال ارتباطی میان تولید کنندگان و صادرکنندگان کالاها و خدمات، با بازارهای جهانی و بین المللی عمل می کنند. بنابراین ضروری است از این مدت کوتاه استفاده کنیم و به طور کامل برند خود را به بازدیدکنندگان معرفی کنیم. یکی از روش های جذب بازدیدکنندگان در نمایشگاه برای بازدید از غرفه خود، ارائه هدایای تبلیغاتی است.

بیشتر بخوانید:  بهترین ایده ها برای هدیه روز دانشجو

طبق گفته جویس.ام.روزنبرگ: «نمایشگاه های تجاری یکی از بهترین و اعجاب انگیزترین فرصت ها برای کسب و کارهای کوچک به منظور برقراری تماس ها، برقراری ارتباطات جدید، کسب مشتریان تازه و یافتن ایده های نوآورانه است.»

عرضه هدایای تبلیغاتی در غرفه های نمایشگاهی تاثیر چشم گیری بر میزان بازدید افراد از غرفه ی نمایشگاهی شرکت ها دارند. تحقیقات انجام شده نشان می دهد زمانی که شما برای بازدید از غرفه ی شرکت تان در نمایشگاه تجاری، برای گروهی از مخاطبین دعوت نامه ارسال می کنید این گروه بالاترین میزان بازدید از غرفه شرکت شما را تشکیل می دهند. همچنین نتایج به دست آمده نشان می دهد در شرایطی که به همراه دعوت نامه اولیه، هدیه ای تبلیغاتی ارسال شود، احتمال مراجعه افراد و تمایلشان برای بازدید از غرفه شما افزایش چشم گیری دارد. به علاوه افرادی که قبل، همزمان، و پس از بازدید از غرفه، هدیه ای به رسم یادبود از شرکت دریافت کرده بودند، بالاترین میزان تاثیرپذیری از حضور نمایشگاهی شرکت را داشته اند. حدود نیمی از این افراد تا مدت ها پس از پایان نمایشگاه، دریافت این دعوت نامه را بخاطر داشتند. در نهایت حدود ۴۰ درصد از آنان نگرش مثبت و علاقه مندی خود را به محصولات و خدمات شرکت ابراز کردند.

نمایشگاه ها معمولا فقط چند روز برگزار می شوند اما در همین مدت کوتاه به راحتی بر روی فروش و بازاریابی کسب و کارها تاثیرگذارند، زیرا نمایشگاه ها بازار هدف را جذب می کنند که به محصولات و خدمات ما علاقه مند هستند. با حضور کسب و کارها و استارتاپ ها در نمایشگاه اه، افراد و حتی همکاران و سایر شرکت ها با برند ما آشنا می شوند و این راهی برای شروع یک همکاری جدید است. در نمایشگاه ها افراد علاقه مند به حوزه کاری ما، اطلاعاتی را از محصولات و خدمات موجود در نمایشگاه کسب می کنند و این فرصتی مناسب برای تبلیغ و بازاریابی و در نهایت فروش محصولات است.

بیشتر بخوانید:  ۱۶ خرداد روز جهانی محیط زیست [ 5 June ]

اگر محصولی جدید برای معرفی به بازار داریم، حضور در نمایشگاه فرصتی ویژه برای این معرفی است. معمولا افراد با هدف آشنایی با برندهای جدید، محصولات جدید، یافت شرکای تجاری جدید و.. از نمایشگاه ها بازدید می کنند. بنابراین حضور پر رنگ در نمایشگاه فرصتی عالی برای معرفی محصول جدید و نام تجاری است.

حضور در نمایشگاه این فرصت را فراهم می کند که با مشتریان به صورت رو در رو و مستقیم ارتباط برقرار کنیم. تعامل شخصی و ارتباط رو در رو با مشتری بسیار موثرتر و با ارزش تر از ارتباط مجازی و تلفنی است، زیرا در این ارتباط می توانیم از طرح ها و برنامه های آینده برند خود با مشتریان صحبت کنیم و از طریق آنان در آینده کسب و کار خود را توسعه دهیم. از طرفی، از آن جایی که این روابط جدید و خلق روابط عمیق و دوستانه باعث جذب مشتریان جدید می شود و زمانی را اختصاص می دهیم و با بازدیدکنندگان غرفه خود به گپ و گفت می پردازیم، از این طریق با نیازها و دغدغه های مشتریان خود آشنا می شویم و ممکن است از این طریق نیاز به یک محصول جدید بالقوه را کشف کنیم.