فرهنگ هدیه دادن از گذشته مورد توجه بوده و هزاران سال قدمت دارد به طوری که مردم به بهانه های مختلف در مناسبت های گوناگون به یکدیگر هدیه می دهند تا خاطرات خوش را برای یکدیگر تداعی کنند. هدیه دادن از جمله کارهای جالبی است که در تمام دنیا انجام می شود و اکثر مردم از آن استقبال می کنند. اما با این حال هدیه دادن آداب خاص خود را دارد که اگر به درستی صورت پذیرد باعث صمیمیت، دوستی، شادی، رضایت خاطر، محبت و.. بین هدیه دهنده و هدیه گیرنده می شود.

امروزه نیز در شرکت ها برای ایجاد ارتباط موثر بین سازمان و مشتریان، یا ایجاد انگیزش بین نیروهای کاری، یا معرفی برند سازمان و … از هدایای تبلیغاتی استفاده می شود. هدایای تبلیغاتی باعث ایجاد ارتباط دو طرفه بین سازمان و مشتریان می شود و این حس را به مشتری یا کارمندان القا می کند که ما به شما توجه داریم و در مناسبت های مختلف به یادتان هستیم و همچنین باعث تحکیم پیوندهای کاری و تجاری می شود. همان طور که گفته شد هدیه دادن آداب و رسوم خاصی دارد که شرکت ها باید به آن توجه کنند زیرا هدایای تبلیغاتی که عرضه می کنیم معرف برند شرکت ما هستند و باید به گونه ای باشند که از شرکت ما در ذهن مخاطب بهترین تصویر را ترسیم کنند و مناسب ترین بازخوردها را از طرف مشتریان دریافت کنیم.

ست تبلیغاتی 3 تکه

هدایای تبلیغاتی که در محیط های کاری و تجاری عرضه می شوند معمولا بر دو نوع هستند:

1- اهدای هدایای تبلیغاتی در محیط داخلی شرکت و سازمان
این نوع از هدایای تبلیغاتی معمولا بین مدیران، کارکنان و افراد داخلی سازمان عرضه می شود و بیشتر جنبه تشویقی و انگیزشی دارند و گاهی به عنوان یادبود در نظر گرفته می شوند.
2- اهدای هدایای تبلیغاتی بین شرکت ها و سازمان های خارجی
نوع دوم از عرضه هدایای تبلیغاتی تجاری معمولا بین شرکت ها و سازمان های خارجی عرضه می شوند که بیشتر جنبه یادبود و تبلیغاتی دارند و باعث ایجاد ذهنیت مثبت از ما در ذهن سایر شرکت ها می شوند.

بیشتر بخوانید:  معرفی جدیدترین هدیه سازمانی شب یلدا

مطالعه بیشتر: سررسید ارگانایزر چیست

در ادامه به آداب هدیه دادن در محیط های کاری و تجاری می پردازیم.

1. یکی از مهم ترین مواردی که در هدایای تبلیغاتی باید رعایت شود این است که حتما لوگو و اطلاعات تماس خود را در قسمتی از هدیه به گونه ای درج نماییم که با دیدن هدیه برند شرکت ما در ذهن مخاطب تداعی شود. اما باید مراقب تبلیغات آشکار بود و از آن پرهیز کرد؛ به گونه ای که فرد با دیدن هدیه فکر کند هدیه مخصوص ایشان طراحی شده است.

2. هدایایی انتخاب کنید که برای افراد کاربردی باشند؛ بدین معنی که هدایای تبلیغاتی قابل استفاده باشند و مصرف کننده روزمره از آن ها استفاده کند؛ مانند: ماگ تبلیغاتی، تقویم رومیزی تبلیغاتی، فلش تبلیغاتی، خودکار تبلیغاتی، پاور بانک تبلیغاتی و…

3. درباره هدایای تبلیغاتی خود به خوبی فکر کنید و به سازمان ها و شرکت ها متناسب با فعالیت هایشان و مشتریان شان هدیه دهید. چرا که عرضه هدایای تبلیغاتی به دیگر شرکت ها و استفاده از آن ها توسط کارمندان آن ها باعث تبلیغ برند شرکت شما می شود.

4. در زمان هدیه دادن به هیچ وجه درباره قیمت آن صحبت نکنید و اگر بر روی هدایای تبلیغاتی برچسب قیمت بود حتما برچسب آن را جدا کنید.

5. اگر هدایا در تعداد زیاد است می توانید به همراه هدیه از یک کارت پستال استفاده کنید و با متنی زیبا و متناسب دلیل هدیه دادن خود را به همراه نام خود ونام شرکت خود بنویسید و به همراه هدیه به مخاطب تقدیم کنید. همچنین برای کاهش هزینه ها می توانید به جای کارت پستال از یک کاغذ زیبا استفاده کنید و آن را روی هدیه بچسبانید.

بیشتر بخوانید:  آشنایی با انواع فلش تبلیغاتی + هزینه چاپ ۱۴۰۳

6. در زمان هدیه دادن مناسب است هدیه را با دو دست خود تقدیم کنید و در کنارش از جملات مثبت و محترمانه استفاده کنید.
توجه به تمامی نکات گفته شده می تواند ارتباط موثری را بین شرکت ما و مخاطبان ایجاد کند، چرا که هدایای تبلیغاتی با کم ترین هزینه و بیشترین تاثیرگذاری باعث ایجاد حس صمیمیت، بهبود روابط و همچنین ایجاد روابط ارزشمند بین شرکت ها می شود.

 

بیشتر بخوانید: مزایای هدایای تبلیغاتی برای بازاریابی